Лабораторія екології рослин

Бамбук, кактуси і фікуси: з’явилася нова лабораторія, яку створила наша молодь. Тепер замість старих шаф і плакатів у класі — живі рослини

Ідея народилася випадково. Спершу учні хотіли поставити на подвір’ї теплицю з сукулентами. Потім передумали: вирішили облаштувати еколабораторію прямо в школі, що дає доступ по догляду за рослинами цілий рік. «Так ефективніше і цікавіше для всіх», — пояснює 21-річний Іван, керівник проєкту «Кабінет ботаніка». Дорослі ремонтували приміщення й купували рослини, а школярі переносили акваріуми, налаштовували освітлення, вигадували, як доглядати за колекціями.

«Проєкт охоплює як старшу школу, так і молодшу. Дітям молодшої школи цікавіші малі теплички та практичні вирощування зернових культур (мікрозелень). Учням старшої школи цікавіше працювати з системами дистиляції, виготовлення натуральних ефірних олій, вивчення вегетативної структури та будови рослин з різних природних зон», — говорить хлопець.

Ініціатива стала можливою завдяки участі молоді у конкурсі субгрантів, що організувала Агенція розвитку Миколаєва у межах глобальної програми Youth Climate Action Fund за підтримки Bloomberg Philanthropies та United Cities and Local Governments.

«У лабораторії представлено 37 видів рослин. Вони розподілені за кліматичними зонами: хвойні, степові, тропічні, пустельні. Найбільше в нас представлена тропічна зона, тому що там найбільше різноманіття. Є навіть бамбук, який росте у воді в окремому акваріумі. Ми пояснюємо дітям, як змінюється рослинність залежно від клімату, яку вони мають будову, які умови потрібні, щоб усе вижило», — каже заступник директора ліцею Дмитро Семеняка.

Учні долучилися не лише до облаштування, а й до дослідів. У новій лабораторії десятикласниця Дар’я Слюсаренко експериментує з аромаолією, отримує дистиляційні суміші та вчиться використовувати їх у свічках і дифузорах. «Люблю лаванду, а лайм для мене пахне як мохіто. Після дистиляції отримуємо суміш — воду і олію. І навіть вода має запах. Її можна використовувати в дифузорах», — розповідає дівчина. Більше про виготовлення ефірних олій дізнався десятикласник Ілля Полудін, хлопець самостійно робить свічки, до яких додає олії.

«Мене тішить, що це зробила саме молодь. Тепер вони вчитимуться доглядати за рослинами, досліджувати й думати, як впливає ґрунт, вода та світло. Тепер уроки біології стануть наочнішими. Учні не просто читатимуть про кліматичні зони, а бачитимуть їх у кабінеті. У дітей сформується екологічне мислення і вони розумітимуть, що природа реагує на дії людей», — підсумувала проєктний менеджер Агенції розвитку Миколаєва Наталія Євлоєва.

Наприкінці вересня у рамках цього ж проєкту на території ліцею планують висадити ще 17 сакур і ялівець козацький. Паралельно з тим учні візьмуть проби ґрунту та води з різних районів міста, щоб перевірити їхню якість.